Boy Leslie ble bygget ved verftet Sanders&co i 1911, verftet lå i Galmpton Creek , ikke langt fra Brixham som var Boy Leslie’s første hjemmehavn. Boy Leslie er bygd som en seilende trålere for den lokale fiskeren William Bellamy i Brixham. Han fikk overlevert Boy Leslie sommeren 1911 og Boy Leslie fikk fiskerinummer BM 312. Vi vet lite om han og Boy Leslie’s tid under hans eie , annet enn at store deler av tiden i hans eie var 1.Verdenskrig.
Verftet lå i denne bukta i elva Dart : https://www.google.no/maps/@50.3926511,-3.5751644,17z
Brixham var en av de større havnene for seilende trålere , og havnens fiskere holdt lenge på fartøy med seil . En av hovedårsakene til dette skal vist nok være at fremdriftsmaskineri av dyrt. Seiltrålerne som ble bygget til Brixham var lange og slanke i skroget for å kunne skjære igjennom de lange Atlanterhavsdønningene som ruller inn i Den Engelske kanalen. «Brixham Sailing Trawlers» er kjent for å være velbygde og sjødyktige fartøy , med særdeles gode seilegenskaper, så også Boy Leslie som lett seiler rundt 10 knop om vinden er der.
I 1920 ble Boy Leslie kjøpt inn til « The Short Blue Fleet» eid av familien Hewett. Og overført til London , med fiskeri nummer LO (London) 392. Familien Hewett’s rederi var ett av Englands største fiskerirederi , og familens var engasjert i fiskeri i over 200 år! Før 1900 hadde familien en hel flåte av seilende trålere , men da Boy Leslie ble kjøpt var det noe mer som en slags kuriositet. Rederiet sendte Boy Leslie ut for å fiske , men noe særlig overskudd gav det neppe. Skuta ble også brukt i representasjon, og var innbudt og deltok på marine paraden ved Kong Georg den 5. sølv jubileum i 1935.
Boy Leslie var i fiske frem til salget til Norge i 1939, dermed var Boy Leslie en av de siste seilende trålerne som fisket kommersielt. Det er spekulert mye i hvorfor en nok relativt velhavende familie valgte å selge Boy Leslie til Norge i 1939. En nevnt mulig årsak skal være 2. verdenskrig og frykten for at Boy Leslie skulle gå tapt, men svaret får vi nok aldri.
Mer om familien Hewett og « The Short Blue Fleet»
I 1939 ble altså Boy Leslie solgt til Norge , innkjøp av Engelske kuttere var populært fra omkring 1880 – 1940. Engelskmennene gikk i denne periodene gradvis over fra seil til damp , og seil kutterne kunne kjøpes billig , og enn fikk relativt nye og både sjødyktige og velseilende fartøy. I Norge ble kutterne bruk både i fisker og fraktefart. Boy Leslie ble ombygd med en gang den kom til Norge, og gikk rett inn i fraktefart som Ekstrand med Øyvind Hansen som eier. Hjemmested var nettop Ekstrand ( Eikstrand/Stathelle).
Utpå 70 tallet ble det tyngre og tyngre å drive mindre fraktebåter som Ekstrand langs kysten av Sør/Østlandet , veinettet ble bra utbygd , og transport med paller som standard vanskeliggjorde konkurransen enda mer. I 1971 overtok Trygve Andersen Ekstrand og fortsatte å seile med sement frem til 1978 , da Fyrmester Kjell Otto Hansen ved Oksøy fyr kjøpte Ekstrand. Sommeren 1978 gikk så Ekstrand som fritidsbåt / dykkerbåt i Kristiansand. Fyrmester Hansen innså nok at Ekstrand ble litt i største laget som fritidsbåt , og historien sier at han solgte Ekstrand og kjøpte en kano! Ny eier ble Partsrederiet Arendal.
Partsrederiet Arendal bestod av en gruppe fra Arendal som ønsket en seilskute til byen. Sentral i oppstarten var Sjøkaptein og Marinemaler Ants Lepson. I 1979 kom Ekstrand for salg og foreningen kjøpte skuta og begynte arbeidet med å tilbakeføre Ekstrand til seilfartøy.
Partsrederiet Arendal legger ned ett stort arbeid , og gradvis tilbakeføres Ekstrand til engelsk tidsperiode. Det legges nytt dekk på midten av 80 tallet , og tidlig 90 tallet gjøres en betydelig jobb på skroget ved Verner Hansens trebåtbyggeri Moen/Risør. Som ett resultat at tilbakeføring til engelsk tidsperiode gis Ekstrand sitt originale navn tilbake , og Boy Leslie har nå vært navet siden tidlig 90 tallet.
Dagens forening er en videreføring av Partsrederiet Arendal , og vårt eierskap er ubrutt siden 1979 , dette gjør oss til ett av landets eldre fartøyvern prosjekt. Boy Leslie ble vernet i 1990 av Riksantikvaren.
Boy Leslie seiler jevnt og trutt utover 1990 tallet og inn i det nye årtusenet. Men i 2008 innser foreningen at det er på tiden med en ny restaurering . Lite ante vi hvor stort den skulle ble !
Årene 2008-2016 gjennomgikk Boy Leslie en tilnærmet total restaurering ved Moen Trebåtbyggeri. Hele skroget gjennomgikk en fullstendig gjennomgang. Det ble bygd opp ny innredning , og både teknisk og elektrisk anlegg ble fornyet. Riggen ble også gjennomgått.
For flere bilde fra restaureringen sjekk vår Facebook side.
2016 til 2021
Foreningen har etter restaureringen jobbet videre med å fremme drift og vedlikehold av skuta etter formålsparagrafene. Vi jobber særlig med opplegg og turer for ungdom og for å sikre at Boy Leslie fremstår godt vedlikeholdt og sjødyktig.